Consistorie 033-2983898

info@hervormdbunschoten.nl

Rouwdiensten

Protocol rouwdiensten

Voor leden van de Hervormde Gemeente, en hun gezinsleden, staat het kerkgebouw gratis ter beschikking voor een rouwdienst. Voor dit gratis gebruik is het wel noodzakelijk dat het betreffende lid bijdraagt aan de financiële instandhouding van de gemeente.

Voor bovengenoemde leden, en hun gezinsgenoten, staat in geval van overlijden ook de eigen predikant ter beschikking. Voor een andere predikant kan alleen bij uitzondering en na overleg worden gekozen. De kosten voor deze predikant zal men zelf moeten dragen.

Voor bovengenoemde leden, en hun gezinsgenoten, staat in geval van overlijden ook een organist ter beschikking. Ondersteuning via de beamer en om de rouwsamenkomst uit te zenden, dient te worden vergoed.

De familie heeft een grote inbreng bij de voorbereiding van de rouwsamenkomst. Deze samenkomst moet echter qua vormgeving passen bij het karakter van een samenkomst waarin het Woord centraal staat. Er kan naast de Psalmen gebruik gemaakt worden van de volgende bundels: Weerklank, Op Toonhoogte, Bundel 1938, liederen van Sela, Opwekking (in overleg). Klassieke muziek en christelijke liederen uit andere bundels kan in overleg met de predikant /kerkenraad besproken worden.

Het draaien of (laten) uitvoeren van puur wereldse muziek - te denken valt m.n. aan popmuziek- is daarom niet toegestaan.
Eventuele andere wensen zijn ter beoordeling van de predikant/kerkenraad

Trouwdiensten

Protocol trouwdiensten

Minimaal een half jaar te voren neemt het bruidspaar contact op met de predikant om de datum van de trouwdienst vast te stellen. Ruim voor deze datum neemt het bruidspaar ook contact op met de koster voor het vastleggen van het kerkgebouw. De dienst wordt in het eigen of een kerkgebouw elders gehouden.
In de dienst wordt door zo mogelijk door (een van) de wijkouderling(en) van het bruidspaar of een andere ambtsdrager de trouwbijbel aangeboden.

De liturgie voor de dienst wordt vastgesteld in overleg met de predikant. Daarbij zijn de door de kerkenraad vastgestelde liturgische kaders leidend. Er kan naast de Psalmen gebruik gemaakt worden van de volgende bundels: Weerklank, Op Toonhoogte, Bundel 1938, liederen van Sela, Opwekking (in overleg). Klassieke muziek en christelijke liederen uit andere bundels kan in overleg met de predikant /kerkenraad besproken worden.

Voor het bespelen van het orgel door een organist en voor degene die de beamer bedient of een uitzending verzorgd wordt een vergoeding gevraagd. Het bruidspaar neemt goed kennis van de brief met aanwijzingen die door het college van kerkrentmeesters ter hand wordt gesteld.

Vertrouwenspersonen

Ook in onze gemeente kunnen zich onveilige situaties voordoen, situaties waarin gemeenteleden zich slachtoffer voelen van welke vorm van misbruik ook. Dan is het nodig dat je bij een onafhankelijke persoon je verhaal kunt doen, een vertrouwenspersoon, die je ook op weg kan helpen om een aanklacht in te dienen via de kerkelijke kanalen. De classis Utrecht van de Protestantse Kerk stelt verschillende van deze vertrouwenspersonen beschikbaar. Zij kunnen ook van dienst zijn aan leden van onze gemeente, die zich op enig moment in de gemeente slachtoffer voelen van misbruik in meerdere schakeringen. U/jij moet zich vrij voelen een van hen te benaderen. Tegelijk hoopt de kerkenraad dat u in situaties van onveiligheid waar mogelijk eerst uw kerkenraad benadert, bijvoorbeeld door contact te leggen met de predikant en/of wijkouderling. De kerkenraad wil in ieder geval niets liever dan een veilige gemeente.

De namen en mailadressen van de contactpersonen zijn hieronder te vinden en op de site van de classis Utrecht:

Hun namen en mailadressen:
Arnoud Looijen (m) (
arnoud.looijen@classisutrecht.nl)