Consistorie 033-2983898
Koster 033-2984639

info@hervormdbunschoten.nl

Even voorstellen

Graag vertel ik u iets over mezelf. Op 15 december 1980 werd ik geboren in Drachten. Na de studie theologie in Groningen werd ik in 2006 predikant in Drogeham. In 2010 volgde Urk. Op 19 april 2020 werd ik bevestigd in hervormd Bunschoten-Spakenburg. Ik ben blij dat ik Hillien leerde kennen en in 2018 met haar getrouwd ben. Zij is op Urk geboren en getogen. Als kraamverzorgster en lactatiekundige verkoopt ze spullen op het gebied van zorg aan jonge kinderen. We zijn vader en moeder van Johannes en Matthias.
Het belangrijkste aan mijn werk is dat ik u en jou vertel wie de Heere Jezus is. Daarom staat Hij centraal in de preken op zondag. En ook in het overige werk dat ik doe. Mijn verlangen is dat u en jij Hem leren kennen en volgen. Mijn passie ligt verder bij het uitleggen van de Bijbel, Gods Woord. Nauwkeurig nagaan wat de tekst zegt. En: wat die ons zegt, in ons hier en nu. Daarbij wil ik naast mensen staan in alle situaties van het leven. Daarom vind ik ook het pastoraat van groot belang. Ik zie graag dat ook een nieuwe generatie de Heere Jezus gaat liefhebben.
Naast mijn werk ontspan ik me graag met een goed boek. Theologie en (kerk)geschiedenis hebben mijn voorliefde. Met name in vakanties geniet ik graag van kunst en cultuur. Ik geniet ook als ik onze Johannes zie genieten van al die mooie dieren op de kinderboerderij.

Catharinakerk

De Nederlandse Hervormde Kerk is niet alleen de oudste kerk, maar ook het oudste gebouw in Bunschoten. Een exact bouwjaar is niet te geven, maar gelet op de bouwstijl is de kerk tussen 1475 en 1500 gebouwd. Er werd begonnen met de bouw van het achterste deel, het zogenaamde koor, daarna het middenstuk met de zijbeuken en tot slot de toren. Overeenkomstig Rooms-Katholieke traditie werd de kerk gebouwd met een kruis als plattegrond.

Na een paar honderd jaar moest de kerk worden gerestaureerd. Inmiddels was de Reformatie geweest en de behoefte aan een grote kerk was er rond 1790 niet. Om kosten besparen, werd besloten het koor en de zijbeuken te slopen. Van de opbrengst van die bouwmaterialen kon een deel van het overblijvende gebouw worden gerestaureerd zodat de kosten relatief laag bleven. Een jammerlijk besluit waardoor de kerk een stuk van haar oorspronkelijke schoonheid heeft verloren.

De kerk is gewijd aan de Heilige Catharina van Alexandrië. Catharina was een van de heiligen die men in tijden van nood aanriep. Om die reden is Sint Catharinakerk de oorspronkelijke naam van deze kerk.